IZJAVA O PRISTUPAČNOSTI
1. Uvod
Hrvatska kovnica novca d.o.o. posvećena je osiguravanju digitalne pristupačnosti svojih mrežnih stranica za sve korisnike, uključujući osobe s invaliditetom. Ulažemo kontinuirane napore kako bismo povećali uključenost i omogućili ravnopravan, neovisan pristup našim online sadržajima. Vjerujemo da svaka osoba ima pravo na dostojanstveno i jednako korisničko iskustvo, što se ogleda u našoj društvenoj odgovornosti i nastojanjima za inkluziju.
U praksi to znači da prilikom dizajniranja, izrade i održavanja web stranica primjenjujemo načela univerzalnog dizajna (design for all) te se vodimo međunarodno priznatom najboljom praksom za web pristupačnost. Redovito provjeravamo ispunjavamo li standarde pristupačnosti te osvještavamo naše zaposlenike o važnosti uklanjanja digitalnih prepreka. Na taj način Hrvatska kovnica novca d.o.o. nastoji doprinijeti stvaranju pristupačnijeg interneta i osigurati da niti jednom korisniku naš sadržaj ne bude nedostupan zbog eventualnih invaliditeta ili posebnih potreba.
2. Pravna osnova
Ova izjava o pristupačnosti izrađena je uzimajući u obzir sljedeće propise i standarde, koji postavljaju obveze i smjernice za osiguravanje digitalne pristupačnosti:
Direktiva (EU) 2016/2102 – Europska direktiva o pristupačnosti internetskih stranica i mobilnih aplikacija tijela javnog sektora, koja propisuje zahtjeve za pristupačnost javnih web stranica i mobilnih aplikacija. Republika Hrvatska prenijela je odredbe ove direktive u nacionalno zakonodavstvo.
Zakon o pristupačnosti mrežnih stranica i programskih rješenja za pokretne uređaje (NN 17/2019) – Nacionalni zakon koji je stupio na snagu 23. rujna 2019. i kojim se implementira Direktiva (EU) 2016/2102. Ovaj Zakon obvezuje tijela javnog sektora na usklađivanje svojih internetskih stranica s propisanim standardima pristupačnosti.
Europski akt o pristupačnosti – Direktiva (EU) 2019/882 – Direktiva Europske unije koja proširuje zahtjeve pristupačnosti na određene proizvode i usluge u privatnom sektoru (uključujući web-trgovine i elektroničke usluge dostupne potrošačima). Prema članku 15. ove Direktive, pretpostavlja se da su proizvodi i usluge koji su u skladu s usklađenim standardima (npr. europskom normom EN 301 549) ujedno i usklađeni sa zahtjevima pristupačnosti iz Direktive. Obveze iz ove Direktive relevantne su za Hrvatsku kovnicu novca d.o.o. s primjenom od lipnja 2025. godine.
Smjernice WCAG 2.1 razine AA i norma EN 301 549 – Web Content Accessibility Guidelines (Smjernice za pristupačnost mrežnog sadržaja) verzije 2.1, razine A i AA, predstavljaju međunarodno priznate standarde za izradu pristupačnog web-sadržaja. Europska norma EN 301 549 „Zahtjevi pristupačnosti za ICT proizvode i usluge” obuhvaća kriterije WCAG 2.1 na razini AA gotovo u cijelosti. Slijedom toga, poštivanje ovih smjernica osigurava “presumpciju sukladnosti” s gore navedenim zakonskim zahtjevima pristupačnosti. Hrvatska kovnica novca nastoji implementirati sve relevantne kriterije uspješnosti prema WCAG 2.1 (razina AA), u skladu s normom EN 301 549.
3. Opseg primjene izjave
Ova izjava o pristupačnosti primjenjuje se na službene mrežne stranice Hrvatske kovnice novca d.o.o.:
www.croatianmint.hr – službena stranica na hrvatskom jeziku (Hrvatska kovnica novca)
www.croatianmint.hr/en/– službena stranica na engleskom jeziku (Croatian Mint)
Izjava obuhvaća sav sadržaj i formate na navedenim web stranicama, uključujući tekstualne informacije, slike, multimedijalne sadržaje, navigacijske elemente te dokumente u digitalnom obliku (npr. PDF datoteke) koje Hrvatska kovnica novca d.o.o. objavljuje. Cilj je pokriti cjelokupan javno dostupni sadržaj ovih stranica.
Izuzeća od opsega: Ova izjava se ne odnosi na sadržaje izvan navedenih domena ili one nad kojima Hrvatska kovnica novca d.o.o. nema kontrolu. Primjerice, ugrađene komponente ili sadržaji trećih strana (npr. karte, vanjske web-stranice otvarane putem poveznica, sadržaji koje je objavio ili održava vanjski pružatelj usluga) mogu biti izuzeti. Također, sadržaji koji su arhivirani prije stupanja na snagu relevantnih propisa možda nisu u potpunosti prilagođeni standardima pristupačnosti. Hrvatska kovnica novca d.o.o. neprekidno radi na tome da i takav sadržaj, gdje je moguće, učini pristupačnim u budućim revizijama.
4. Trenutno stanje pristupačnosti
Stupanj usklađenosti: Web stranice www.croatianmint.hr i www.croatianmint.com trenutno su djelomično usklađene sa zahtjevima WCAG 2.1 razine AA i odgovarajućim zakonskim propisima. Usklađenost je djelomična zbog određenih neusklađenosti i izuzetaka koji su navedeni u nastavku. Identificirali smo probleme u pristupačnosti kroz kombinaciju automatskih alata (poput Google Lighthouse, AXE, WAVE) i ručne provjere, te ovim putem transparentno iznosimo te nalaze. Sadržaji i elementi koji nisu u potpunosti pristupačni su sljedeći:
Nedostatak alternativnog teksta za slike: Dio slikovnih sadržaja na web stranicama nema prikladan tekstualni opis (“alt” tekst). Zbog toga korisnici koji koriste čitače zaslona mogu imati poteškoća u razumijevanju značenja tih slika. Primjerice, dekorativne fotografije ili ikone nisu uvijek opremljene praznim ili opisnim alt atributom, a pojedine informativne slike nemaju opis koji bi prenio njihov sadržaj. (WCAG kriterij 1.1.1 – Ne-tekstualni sadržaj – djelomično neispunjen).
Nedovoljan kontrast boja: Utvrđeno je da neki tekstualni elementi i grafike nemaju dostatan kontrast između boje teksta i pozadine. To se ponajprije odnosi na sitniji tekst u sivim tonovima na bijeloj podlozi i slično, što otežava čitanje osobama sa slabijim vidom ili slabijim percepcijom kontrasta. Ova neusklađenost znači da nisu u potpunosti ispunjeni zahtjevi minimalnog kontrasta (WCAG kriterij 1.4.3 – Kontrast (minimalni) – neispunjen za zahvaćene elemente).
Neprecizni ili nedostajući opisi poveznica: Na pojedinim dijelovima stranica nalaze se hiperpoveznice (linkovi) s nedovoljno opisnim tekstom. To uključuje generičke natpise poput “Kliknite ovdje” ili pak situacije gdje je poveznica predstavljena samo ikonom bez tekstualnog opisa. Takve poveznice nisu samorazumljive iz konteksta te korisnicima koji koriste čitače ekrana ne pružaju jasnu informaciju o svrsi poveznice. Prema smjernicama, tekst svake poveznice trebao bi jasno naznačivati svoju svrhu ili odredište. (WCAG kriterij 2.4.4 – Svrha poveznice (u kontekstu) – djelomično neispunjen).
Problemi s navigacijom pomoću tipkovnice: Iako se većinom sadržaj može pregledavati tipkovnicom, uočeni su određeni nedostaci koji otežavaju potpuno kretanje bez miša. Neki interaktivni elementi (poput padajućih izbornika ili kontrola za video ako postoje) nisu pravilno fokusirani ili nisu pristupačni putem tipkovnice. Također, vizualni prikaz fokusa (obris ili naglasak na elementu koji je trenutno odabran tipkovnicom) nije uvijek jasno vidljiv, što može zbuniti korisnike koji se oslanjaju isključivo na tipkovnicu pri navigaciji. (WCAG kriterij 2.1.1 – Tipkovnica – djelomično neispunjen; WCAG kriterij 2.4.7 – Vidljiv fokus – neispunjen).
Interaktivne komponente u procesu kupnje: U online trgovini (web shop) Hrvatske kovnice novca uočen je niz manjih poteškoća koje mogu utjecati na pristupačnost procesa kupnje za neke korisnike. To uključuje: nedostatak jasno povezanih labela i uputa uz određena polja formulara (npr. za unos adrese ili plaćanja), što otežava korisnicima čitača zaslona razumijevanje što unijeti u pojedino polje; zatim neadekvatno prikazivanje poruka o greškama ili uspjehu (npr. potvrda dodavanja artikla u košaricu) koje nisu programatski najavljene ili dovoljno vidljive svim korisnicima. Neke dinamičke promjene sadržaja možda nisu popraćene odgovarajućim ARIA oznakama ili obavijestima, pa korisnici koji ne vide ekran mogu ostati uskraćeni za tu informaciju. (Ovi problemi povezani su s više WCAG kriterija, poput 3.3.2 – Naslovi ili upute, 4.1.2 – Naziv, uloga, vrijednost, te 4.1.3 – Poruke statusa – djelomično neispunjeni).
Napomena: Prethodno navedeni nedostaci identificirani su tijekom evaluacije pristupačnosti i planiraju se otkloniti prema rasporedu opisanom u daljnjem tekstu (vidi poglavlje 5. Plan unaprjeđenja). Osim navedenog, trenutno nije uočen drugi nepristupačan sadržaj. U slučaju da određeni sadržaj ili funkcionalnost nismo ovdje spomenuli, a korisnik uoči poteškoću u pristupu, potičemo korisnike da nas o tome obavijeste kako bismo poduzeli odgovarajuće korake (vidi poglavlje 6. Podrška korisnicima i prijava nepristupačnog sadržaja).
5. Plan unaprjeđenja pristupačnosti
Hrvatska kovnica novca d.o.o. izradila je detaljan plan poboljšanja pristupačnosti svojih web stranica. Plan obuhvaća kratkoročne, srednjoročne i dugoročne mjere, s naglaskom na edukaciju osoblja, tehnička poboljšanja u razvoju te uključivanje krajnjih korisnika u proces kontinuiranog unaprjeđivanja. U nastavku su navedene planirane aktivnosti po vremenskim okvirima:
Kratkoročne mjere (u idućih 6 mjeseci)
Otklanjanje jednostavnih uočenih nedostataka: Prioritetno ćemo dodati nedostajuće alt opise slikama, ispraviti sheme boja kako bi se postigao dovoljno visok kontrast teksta i pozadine te ažurirati tekstove poveznica koje su nejasne (zamijeniti generičke natpise deskriptivnijim tekstom). Također, implementirat ćemo vidljiviji fokus za navigaciju putem tipkovnice (npr. istaknutije obrube oko fokusiranih elemenata) kako bismo odmah poboljšali iskustvo korisnika koji se kreću bez miša
Uvođenje osnovnih elemenata pristupačnosti u kod: Programerski tim kratkoročno će integrirati ključne popravke u postojeće sučelje – primjerice, dodavanje atributa za pristupačnost (ARIA oznaka) gdje je potrebno, osiguravanje da svi važni elementi (kontrole forme, dugmad za navigaciju slajdera itd.) imaju pravilno definirane nazive, uloge i vrijednosti u HTML strukturi. Time će se riješiti problemi kao što su neoznačena polja obrasca i neobjavljene dinamičke poruke.
Brza provjera i testiranje: Nakon implementacije navedenih promjena, ponovno ćemo provesti automatsku provjeru pristupačnosti alatom Google Lighthouse i sličnim alatima kako bismo potvrdili poboljšanje ocjene pristupačnosti. Istodobno, uključit ćemo i nekoliko testnih korisnika (interno) da isprobaju navigaciju tipkovnicom i čitačem ekrana kroz ključne dijelove (npr. proces narudžbe) te odmah ispraviti eventualne preostale probleme koje detektiraju.
Objava izjave o pristupačnosti: Izradili smo i javno objavili ovu detaljnu izjavu o pristupačnosti kako bismo ispunili zakonsku obvezu transparentnog informiranja korisnika. Kratkoročno ćemo osigurati da poveznica na izjavu bude vidljivo istaknuta na našim web stranicama (u podnožju stranice), kako to propisuje Zakon. Redovito ćemo ažurirati sadržaj izjave u skladu s napretkom u ispravljanju nedostataka.
Interna edukacija i osvješćivanje: U prvim mjesecima provest ćemo ciljanu obuku za naše web urednike, dizajnere i programere o osnovnim načelima web pristupačnosti. To uključuje upoznavanje s WCAG smjernicama, demonstraciju korištenja čitača zaslona i drugih pomoćnih tehnologija, te prikaz uočenih problema na našem webu kao studije slučaja. Edukacija će pomoći timu da bude svjestan pristupačnosti pri svakodnevnom radu.
Srednjoročne mjere (6 do 12 mjeseci)
Sveobuhvatna revizija korisničkog sučelja: Tijekom iduće godine planiramo provesti cjelovitu analizu i doradu pojedinih komponenti web stranica koje su kompleksnije za korisnike s invaliditetom. Poseban fokus bit će na redizajnu ili doradi sustava online kupnje: pregledat ćemo i po potrebi preraditi obrasce za kupnju kako bismo osigurali da sva polja imaju vidljive i programatski povezane oznake (label), da su upute unutar forme jasno istaknute, a da poruke o uspjehu/greškama budu automatski najavljene korisnicima (npr. korištenjem ARIA-live regija za dinamičke obavijesti).
Pristupačnost dokumenata i multimedije: U srednjoročnom roku obvezujemo se poboljšati ili zamijeniti postojeće dokumente i datoteke koji nisu pristupačni. PDF datoteke koje su ključne za korisnike bit će ponovno generirane u pristupačnom formatu (uz dodavanje strukture, tagova i tekstualnih opisa slika unutar PDF-a). Ako određeni PDF ili drugi dokument trenutačno nije moguće učiniti pristupačnim, osigurat ćemo alternativu – primjerice, HTML stranicu s istim sadržajem ili mogućnost da korisnik zatraži informacije u pristupačnom obliku. Također ćemo osigurati da eventualni video ili audio sadržaji (ukoliko ih bude) budu objavljeni s titlovima, tekstualnim transkriptima ili audiodeskripcijom, u skladu s WCAG zahtjevima.
Integracija pristupačnosti u razvojni proces: Uvest ćemo praksu da se pristupačnost provjerava pri svakoj bitnoj izmjeni ili dodavanju novog sadržaja na web. To znači da će developerski tim integrirati alate za automatsko testiranje pristupačnosti u naš ciklus razvoja (npr. tijekom testne faze koristit će se AXE ili slični framework za otkrivanje propusta). Upute za urednike bit će dopunjene kontrolnim popisom (checklistom) pristupačnosti kako bi prije objave sadržaja provjerili alt opise, strukturu naslova, opis poveznica i slično.
Vanjska evaluacija: Planiramo angažirati i neovisne stručnjake za pristupačnost ili certificirane tvrtke kako bi srednjoročno proveli audite naših stranica. Neovisna provjera dat će nam objektivnu ocjenu napretka i ukazati na eventualne skrivene probleme. Dobivene preporuke uključit ćemo u daljnji plan poboljšanja.
Usklađenost s novim propisima: Cilj nam je postići punu usklađenost s WCAG 2.1 AA kriterijima, a time i sa zakonskim obvezama u što kraćem roku, kako bi se uskladili za implementaciju odredbi Europskog akta o pristupačnosti (Direktiva (EU) 2019/882) za postojeće usluge. To uključuje i pravodobno usklađivanje s eventualnim novim verzijama standarda (npr. WCAG 2.2) ako budu službeno usvojene unutar harmonizirane norme. U tom smislu, pratit ćemo razvoj standarda i po potrebi nadograditi svoje web sjedište prema tim zahtjevima.
Nastavak edukacije: Srednjoročno, nastavit ćemo educirati naše osoblje o pristupačnosti na naprednijoj razini. Planiraju se radionice s praktičnim vježbama (npr. simulacija korištenja weba bez vida ili bez zvuka), kao i slanje ključnih ljudi na specijalizirane tečajeve ili konferencije o digitalnoj pristupačnosti. Time želimo osigurati da unaprjeđenja budu trajna i da naša organizacija gradi internu kulturu koja cijeni pristupačnost.
Dugoročne mjere (12 mjeseci i dalje)
Kontinuirano praćenje i održavanje pristupačnosti: Pristupačnost ćemo tretirati kao trajan proces, a ne jednokratni projekt. Uvest ćemo periodične provjere – minimalno jednom godišnje provest će se opsežan pregled stranica prema WCAG kriterijima, bilo internim resursima ili angažmanom vanjskih stručnjaka. Također, planiramo uspostaviti monitoring sustav koji će automatski upozoriti ako se na stranicama pojave novi problemi (npr. ako urednik greškom objavi sliku bez alt teksta ili ako vanjska komponenta prestane biti pristupačna nakon ažuriranja).
Ažuriranje izjave o pristupačnosti: Ova izjava će se redovno revidirati kako bi odražavala stvarno stanje. Svaku značajnu promjenu u stupnju usklađenosti (npr. postizanje potpune usklađenosti ili uvođenje novih funkcionalnosti) transparentno ćemo unijeti u izjavu. Time korisnicima dajemo do znanja koje su novosti i kako napredujemo.
Planiranje prema WCAG 2.2 i daljnjim standardima: Kako se standardi razvijaju, dugoročno ćemo nastojati dostići i održavati usklađenost i s budućim verzijama WCAG smjernica (npr. WCAG 2.2) u onoj mjeri u kojoj budu relevantne za naše stranice. Pratit ćemo rad W3C zajednice te nove smjernice integrirati kroz redovne nadogradnje.
Uključivanje korisnika i povratne informacije: Oslonit ćemo se na stvarne korisnike pri ocjeni uspješnosti naših napora. Dugoročno ćemo uspostaviti mehanizam prikupljanja povratnih informacija od posjetitelja stranice (npr. kratkim upitnikom o pristupačnosti ili putem službenih kanala komunikacije). Posebno želimo potaknuti korisnike s invaliditetom da nam jave svoja iskustva i prijedloge. Otvoreni smo za povratne informacije i prijedloge korisnika kako bismo poboljšali pristupačnost naše web stranice te ćemo aktivno surađivati s korisnicima kako bismo razumjeli njihove potrebe. Na primjer, razmotrit ćemo organiziranje periodičkih testiranja upotrebljivosti s uključenim korisnicima različitih sposobnosti, kako bismo iz prve ruke uočili preostale barijere i otklonili ih.
Kultura pristupačnosti unutar organizacije: Nastojat ćemo održati i unaprijediti internu kulturu koja vrednuje pristupačnost. To znači da će odgovornost za pristupačnost biti jasno dodijeljena (imenovat će se koordinator za pristupačnost ili odgovorna osoba), uprava će redovno biti informirana o napretku, a postignuća na području pristupačnosti bit će prepoznata i cijenjena. Kontinuirano educiramo naše osoblje o pravilima i smjernicama pristupačnosti kako bi bili svjesni važnosti pristupačnog dizajna i razvoja, te potičemo osoblje da aktivno sudjeluje u osiguravanju pristupačnosti i prijavljuje eventualne nedostatke ili prijedloge poboljšanja.
Realizacijom navedenog plana, Hrvatska kovnica novca d.o.o. nastoji postići potpunu usklađenost svojih web stranica sa standardima pristupačnosti, ali i održavati visoku razinu pristupačnosti dugoročno. Svjesni smo da je proces poboljšanja iterativan i da zahtijeva trajnu predanost, stoga ćemo i nakon inicijalnih zahvata nastaviti ulagati vrijeme i resurse u ovo područje.
6. Podrška korisnicima i prijava nepristupačnog sadržaja
Hrvatska kovnica novca d.o.o. kontinuirano radi na poboljšanju pristupačnosti svojih web stranica i želja nam je da u tome surađujemo s korisnicima. Ako tijekom pregledavanja naših stranica primijetite poteškoće u pristupačnosti ili trebate informaciju u drugom formatu (npr. određeni dokument u pristupačnom obliku), molimo vas da nam se obratite. Sve primjedbe, pitanja ili zahtjeve vezane uz pristupačnost možete dostaviti putem:
Putem navedenog komunikacijskog kanala zaprimit ćemo vaše povratne informacije i odgovoriti na njih u zakonskom roku. Nastojat ćemo vam odgovoriti ili osigurati traženi sadržaj u pristupačnom obliku.
Napomena: Službena e-mail adresa [email protected] centralna je točka za pitanja pristupačnosti. Molimo da u upitu navedete: (1) URL (adresu) stranice ili sadržaja na koji se primjedba odnosi, (2) opis problema na koji ste naišli, i (3) vaše kontakt podatke (npr. e-mail ili broj telefona) kako bismo vam mogli dostaviti povratnu informaciju. Otvoreni smo za sve konstruktivne prijedloge – svaki vaš komentar ili sugestija pomoći će nam da poboljšamo naše web stranice za sve korisnike.
7. Postupak praćenja provedbe propisa
U slučaju da niste zadovoljni našim odgovorom na vašu prijavu nepristupačnog sadržaja ili smatrate da nismo adekvatno reagirali na vaš zahtjev za pristupačnim oblikom sadržaja, imate pravo pokrenuti postupak nadzora nad provedbom propisa. U Republici Hrvatskoj, nadzor nad provedbom Zakona o pristupačnosti i pritužbama korisnika provodi Povjerenik za informiranje kao nadležno tijelo za praćenje usklađenosti web stranica tijela javnog sektora sa zahtjevima pristupačnosti. Iako Hrvatska kovnica novca d.o.o. nije klasično tijelo javnog sektora, dobrovoljno prihvaćamo isti mehanizam nadzora u duhu transparentnosti i odgovornosti prema korisnicima.
Ako niste zadovoljni našim odgovorom ili rješenjem, korisnici se mogu obratiti Povjereniku za informiranje Republike Hrvatske:
Telefon: +385 1 2099 100
E-pošta: [email protected]
Web stranica: www.pristupinfo.hr
Povjerenik za informiranje nezavisno će ispitati vaš slučaj i može poduzeti radnje u skladu sa svojim ovlastima. Više informacija o samom postupku pritužbe možete pronaći na službenim stranicama Povjerenika za informiranje. Hrvatska kovnica novca će, naravno, u potpunosti surađivati s nadležnim tijelima u rješavanju eventualnih pritužbi te će poduzeti sve mjere kako bi otklonila utvrđene nepravilnosti.
8. Datum objave izjave i revizije
Ova izjava o pristupačnosti sastavljena je i objavljena dana 15. svibnja 2025. godine. Izjava je pripremljena
metodom kombinirane procjene – uključujući samoprocjenu uz pomoć automatskih alata i ručnu provjeru ključnih aspekata pristupačnosti – prema Predlošku izjave o pristupačnosti koji je u skladu s Direktivom (EU) 2016/2102 i relevantnim provedbenim aktima Europske komisije.
Izjava je zadnji put pregledana i ažurirana dana 15. svibnja 2025. godine. Redovit pregled izjave provodit će se najmanje jednom godišnje, a po potrebi i češće, kako bi informacije u njoj uvijek bile točne i ažurne.
9. Zaključak
Hrvatska kovnica novca d.o.o. ostaje trajno posvećena unaprjeđenju pristupačnosti svojih internetskih stranica. Smatramo da je osiguravanje digitalne pristupačnosti kontinuirani proces koji ide usporedno s tehnološkim napretkom i promjenama u našim uslugama. Stoga ćemo i ubuduće ulagati potrebne napore kako bismo uklonili preostale barijere i držali korak s najboljim praksama i standardima.
Predanost pristupačnosti dio je naših temeljnih vrijednosti – uključujući jednakost, inkluziju i poštivanje različitosti. Ova izjava potvrđuje našu predanost da omogućimo svima, uključujući osobe s invaliditetom, neometan pristup našim uslugama i informacijama. Kontinuirano ćemo raditi na tome da naše web stranice budu primjer dobre prakse te da svaki korisnik, bez obzira na svoje mogućnosti, može s povjerenjem koristiti sadržaje Hrvatske kovnice novca. Svojom trajnom posvećenošću poboljšanju pristupačnosti, želimo doprinijeti općem cilju stvaranja inkluzivnog digitalnog okruženja za sve građane.
Hrvatska kovnica novca d.o.o. ovim putem zahvaljuje vam na interesu i razumijevanju. Ukoliko imate bilo kakvih pitanja o ovoj izjavi ili našem programu pristupačnosti, slobodno nas kontaktirajte putem navedenih kontakata. Vaše povjerenje nam je važno i nastojat ćemo ga opravdati kontinuiranim unapređenjem korisničkog iskustva za sve.